csütörtök, április 06, 2006

A „Whiskys” jelzett


Ma hétszáz ismerősöm lett az IWIW-en, és éppen a hétszázadik igazi meglepetés: Ambrus Attila, a „Whiskys” jelölt be, aki borzasztóan hosszú büntetését tölti Sátoraljaújhelyen. Megtisztelt. Ezek szerint ott az elítéltek internetezhetnek, amit én nagyon helyesnek találok, hiszen tanulhatnak, érintkezhetnek a világgal. Vele kapcsolatban fura érzéseim voltak. Egyrészt igen szórakoztatónak találtam, amit a rendőrökkel csinált – nem, mintha rosszat akarnék nekik, vagy utálnám őket, de akkor is mulatságos volt. Másrészt persze azt is tudtam, hogy ha véletlenül abba a bankba jön be rabolni, amelyikben én is vagyok, és egy kicsi módom van rá, simán megölöm. Ez teljesen független attól, hogy amúgy vicces, és a közönségre, a bank vendégeire és alkalmazottaira nézve ártalmatlan. Én úgy gondolom, hogy aki fegyverrel támad, rabol, emberre fegyvert emel, azt le kell lőni. De végül sajnáltam, hogy elfogták, talán azért, mert biztosan szükségünk van az ilyen zsivány-legendákra. Jobb lett volna, ha eltűnik, aztán valóban legenda lesz belőle. Sajnáltam, amikor kiesett a szerepéből, és méltatlankodott a hosszú büntetés miatt. Ha jól emlékszem, talán írtam is akkor, hogy férfi így ne viselkedjen. Pontosan tudta, mit csinál, és azt is, hogy ennek mi lehet a vége. Persze, nyilván fölmérhetetlen, borzalom a fél életét rács mögött leélni, de ha valaki legendát épít magából, akkor hallgassa rezzenéstelen arccal az ítéletet, és soha ne méltatlankodjon annak súlyosságára hivatkozva. Nyilván én is kétségbe esnék, és aligha tudnám tartani magam, ha másfél évtized várna. Nem is olyan régen olvastam róla, hogy szeretne tovább tanulni, de persze nem tud kijárni, és nincs aki elmenjen hozzá órákat adni. Ilyesmire nem jut pénz. Ha jól emlékszem, pályázott is, de nem kapott semmit. Arra gondoltam, hogy ha lenne ott internet, szívesen tanítanám, például internetes újságírásra. Ha más tanító emberek is vállalnák, akkor ők meg egyebekre, esetleg. Csakis azért, mert azt gondolom, hogy nagyon intelligens ember, és fölötte jó lenne, ha szabadulván csakugyan értelmes életet élhetne. És persze addig is. Nagyon érdekes lenne kidolgozni egy internetes technikát börtönlakók személyre szabott oktatására. Persze nyilván van már ilyen valahol a világon. Tényleg örülök, hogy jelzett, jelentkezett.

Nincsenek megjegyzések:

Fodor Ákos: ECCE HOMO

Fenyegetésük
mulatságos. De ahogy
félnek: megrémít.

Népszerű bejegyzések