szerda, április 05, 2006

Gesztust vészhelyzetben



Az a megtiszteltetés ért, hogy Pikó András és a Klubrádió segítségével Demszky Gábor személyesen válaszolt arra a javaslatomra, miszerint a vészhelyzet idejére föl kellene függeszteni Budapesten az amúgy is akadozó vagy álló útépítéseket. Egyetértett velem. Nagyképűség lenne azt gondolni, hogy egy újságírónak döntő hatása lehet a történelemre, vagy legalább egy-egy napra, de tény, hogy azon az útvonalon, amelyiket egy napja másfél órán át araszolgattam, most fél óra alatt beértem a munkahelyemre. Két útakadályt megszüntettek az éjszaka.
Ugyanebben az interjúban Demszky Gábor - aki, mint a város teljhatalmú parancsnoka akár be is tilthatná az autóközlekedést, és erre bizonyos körzetekben minden oka meg is lenne -, nyomatékosan kérte Budapest lakóit, hogy hagyják otthon az autóikat, mert a Bem rakpart lezárása után már totális káosz, teljes bedugulás várható. Hogy a tömegközlekedtetők mennyire készültek föl arra, hogy ez a fordulat bekövetkezhet, nem tudom, de legyen ez a főpolgármester és a BKV dolga. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy Demszky kérése jogos, megfontolandó, sőt - bármennyire is furán hangzik - aki megfogadja, az nem csak bölcsességről és fegyelemről tesz tanúbizonyságot, hanem arról is, hogy alkalmas egy köztársaságban igazi polgárként élni.
Én Demszky Gábor helyében - azt hiszem, most erre megvan a joga - tennék egy gesztust. Rendelje el, hogy a vészhelyzet ideje alatt a tömegközlekedési eszközöket mindenki ingyen használhatja. Tudom, hogy az autósok nem azért járnak autóval, mert nincs pénzük buszra, villamosra, metróra - hiszen az autózás jóval drágább, pláne, ha parkolunk is - de mégis, talán el lehetne érni ezzel valamilyen észrevehető hatást. Ha csak minden tizedik ember hagyja otthon a kocsiját, már az is hatalmas segítség lenne azoknak, akik csakugyan kénytelenek autóval járni. Ha ezt a gesztust túlzottnak találja, akkor lehessen jogosítvány vagy esetleg jogosítvány és forgalmi fölmutatásával ingyen utazni.
Persze ez veszteségeket okozna a BKV-nak, de az is lehet, hogy hosszabb távon megérné. Tekinthetnénk - beetetésnek - is, hiszen vélhetően autósok ezrei jönnének rá arra, hogy mennyivel egyszerűbb és olcsóbb tömegközlekedni, mint magányosan araszolgatni egy vasperselyben. És persze számolni kell azzal is, hogy az ingyen utazók a gesztusra gesztussal válaszolnak: vesznek jegyet. Mert polgárok, és így aztán természetesen úriemberek is, akik soha, semmiféle vészhelyzetet önös érdekre nem használnak ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése